Hybride werken is in korte tijd de norm geworden - met grote invloed op werkplezier, productiviteit én diversiteit. Maar wat zijn de valkuilen? Ontdek de voor- en nadelen én hoe je hybride werken succesvol maakt.
Van crisis naar kans: waarom hybride werken blijft
De grootste verandering op werkgebied van de laatste vijf jaar? Wij durven ervoor te pleiten dat dit de overstap naar meer hybride werken is.
Ruim vijf jaar geleden wisten we nog nagenoeg niks van Teams en Zoom, maar inmiddels kunnen we het ons werkleven niet meer zonder voorstellen. We werden overvallen door het coronavirus en dat heeft ons denken en doen over werk-privébalans flink veranderd.
Want wat bleek? Thuiswerken heeft zo zijn voordelen! In dit artikel gaan we in op de voordelen en nadelen van hybride werken en geven we tips om het succesvol te maken.
Voordelen van hybride werken voor werknemers
Sommige voordelen zal je aan den lijve hebben ondervonden. Ideaal als je tussen twee vergaderingen in even een wasje kan draaien en het scheelt een hoop reistijd als je verschillende collega’s online kan spreken. Dat beleidsplan waar je al weken tegenaan hikt? Even ongestoord doorwerken zonder collega’s aan je bureau en dan is het eigenlijk zo af. Thuiswerken verhoogt dan ook de productiviteit door geconcentreerder werken en efficiënter vergaderen, je werkt thuis zelfs meer dan op kantoor en dan is ook nog eens de was al schoon!
Dat we dan vervolgens even gauw een boodschap doen, is eigenlijk niet zo’n punt, zo stelt Jannes van der Velde, woordvoerder van Algemene Werkgeversvereniging Nederland (Boorsma, 2025). In Amerika zit die controle er wel meer op en moeten veel werknemers weer op kantoor komen werken. In Nederland gaan we veel meer uit van vertrouwen, zolang mensen hun werk goed doen, maakt het niet zo uit hoe en wanneer ze dat doen.
Sterker nog, de mogelijkheid om zelf je werk in te delen en te regelen zorgt juist dat werknemers zich meer betrokken voelen waardoor ze beter werk afleveren, zo vertelt Jana Hazen, tevens van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (Boorsma, 2025). Deze autonomie is zelfs goed voor de gezondheid en werknemerstevredenheid waardoor het verzuim daalt. Ook kunnen mensen met gezondheidsklachten toch thuis doorwerken zodat ze meer rust kunnen nemen en andere collega’s niet aansteken. Zolang ze daarin zichzelf niet onnodig uitdagen om te blijven werken, is deze flexibiliteit een mooie kans. Niet voor niks staat een goede werk-privébalans bij 82 procent van de Nederlanders hoog op de prioriteitenlijst voor hun huidige of toekomstige werk. Mocht je dus op zoek zijn naar nieuwe krachten, kan het waardevol zijn om hier meer over te vertellen in de vacature.
Voordelen van hybride werken voor werkgevers
Thuiswerken is duurzamer en kost minder geld dan kantoorwerk doordat er minder afstand overbrugt hoeft te worden en het kantoor ingericht kan worden op een lager energieverbruik en minder plekken. Dat zijn kosten die je als werkgever niet meer hoeft te maken voor hetzelfde werk.
Het effect van hybride werken op diversiteit
Hybride werken maakt organisaties aantrekkelijker voor een bredere groep werknemers.
- Het aantal jonge moeders op de arbeidsmarkt is sinds corona toegenomen (Mathieu Steijn, VU Amsterdam, 2024).
- Mantelzorgers en mensen met fysieke of mentale beperkingen krijgen meer mogelijkheden om deel te nemen.
Daartegenover
staat wel een uitdaging: medewerkers moeten digitaal vaardig genoeg zijn. Voor
oudere werknemers of mensen die minder ervaring hebben met digitale tools kan
dit een drempel zijn. Hybride werken kan dus óók mensen uitsluiten. Het is
belangrijk dat we hier oog voor hebben nu deze nieuwe manier van werken steeds
vaker de norm is.
Nadelen van hybride werken voor werknemers
Hybride werken kent ook valkuilen. Zo is het persoonlijke contact met collega’s een belangrijk onderdeel van samenwerken en de daarbij horende creatieve processen zijn face-to-face toch vruchtbaarder dan via een schermpje.
Daarnaast zorgt het veranderen van een werk-privébalans ook dat het zoeken is naar hoe die twee niet te veel door elkaar lopen als je thuiswerkt. Mogelijk werk je te veel en te lang omdat je geen goede grenzen stelt? Of kom je juist niet toe aan bepaalde taken omdat het gezin te veel tijd opeist als je thuis bent? Het vinden van een goede werk-privébalans kan een flinke uitdaging zijn bij hybride werken.
Daarbij bleek tijdens corona al snel dat het juist voor nieuwe collega’s extra lastig is om op afstand te werken. Je mist dan de informele momenten waarop je vertrouwd raakt met de mensen van je afdeling en de korte lijntjes die hieruit ontstaan. Het proces van onboarding verloopt een stuk moeizamer, terwijl goede onboarding een medewerker 54% productiever maakt volgens onderzoek van Aberdeen group (2011).
Het is dus niet gek dat we niet volledig thuiswerken. Elkaar op kantoor ontmoeten heeft absoluut meerwaarde. Zo zien we dat juist in het flexibel werken, het zelf kunnen kiezen en organiseren, heel veel voordeel is ontstaan voor zowel werknemers als de organisatie. Een ontwikkeling als deze, hybride werken, is op zichzelf niet een vloek óf een zegen, het is hoe we er mee omgaan.
Tips voor succesvol hybride werken
Schep duidelijkheid
Heldere communicatie binnen het team is cruciaal. Maak afspraken over waar en wanneer mensen werken en hoe ze bereikbaar zijn. Managers moeten aangeven wat ze verwachten en wanneer. Overweeg een hybride werkbeleid waarin afspraken zwart op wit staan.
Zorg voor contactmomenten
Blijf investeren in contact — zowel zakelijk als informeel. Plan fysieke ontmoetingen voor verbondenheid en teamgevoel. Check regelmatig hoe het gaat met de werk-privébalans van medewerkers.
Houd online contact efficiënt
Online vergaderen is vermoeiender dan fysiek. Vraag je daarom af: is dit overleg echt nodig? Als een meeting nodig is, zorg dan voor:
- een duidelijke agenda,
- een gespreksleider,
- afspraken
over spreektijd en mute-gebruik.
Voorzie in de juiste middelen voor thuiswerken
Thuiswerken kan zorgen voor praktische en technische uitdagingen. Zorg ervoor dat iedere werknemer toegang heeft tot de juiste middelen thuis wanneer het verwacht wordt dat die daar af en toe werkt. Bied budget voor het invullen van een rustige werkplek waar iemand fijn en op een gezonde manier aan de slag kan. Of zorg dat de collega die wel naar kantoor wil komen, vanaf daar ingericht is op digitaal werken met collega’s die thuis blijven. Mocht iemand digitaal niet goed meekomen, dan is het fijn om te kijken welke ondersteuning je kan verzorgen.
Concluderend
Hybride werken is een nieuwe ontwikkeling waar we vooral veel voordelen van ervaren. Toch is het belangrijk om in de gaten te houden welke nadelen er zijn en daar op in te spelen of te ondervangen met bovenstaande tips. Is hybride werken bij jou al onderdeel van de bedrijfscultuur? Of is dit iets waar je naartoe wil met de organisatie? Je kan direct aan de slag!
Op de hoogte blijven van actualiteit rondom werken, de arbeidsmarkt en vacatures? Volg ons op LinkedIn en houd onze vacatures in de gaten.
Hybride
werken betekent dat medewerkers een deel van de tijd thuiswerken en een deel op
kantoor.
Bij
hybride werken verdeel je je werk tussen kantoor en thuis. Bij remote werken
werk je volledig op afstand en kom je meestal niet (of zelden) naar kantoor.
Dit
verschilt per organisatie en functie. Veel bedrijven kiezen voor 2 à 3 dagen
thuiswerken.
Op
het moment van publicatie is thuiswerken geen recht. Op deze website van de overheid vind je meer over de rechten van werknemers en
thuiswerken.
Een
stabiele internetverbinding, goede laptop/pc, en digitale tools zoals Microsoft
Teams of Zoom, Trello of Asana (projectmanagement) en SharePoint of Miro
(samenwerking).
Meer flexibiliteit, hogere productiviteit, minder reistijd en een betere werk-privébalans.