Hybride werken is in korte tijd de norm geworden — met grote invloed op werkplezier, productiviteit én diversiteit. Maar wat zijn de valkuilen? Ontdek de voor- en nadelen én hoe je hybride werken succesvol maakt.
Van Crisis naar Kans: Waarom Hybride Werken Hier Is om te Blijven
De grootste verandering op werkgebied van de laatste vijf jaar? Wij durven ervoor te pleiten dat dit misschien wel de overstap naar meer hybride werken is. Immers, ruim vijf jaar geleden wisten we nog nagenoeg niks van Teams en Zoom, maar nu kunnen we het niet meer uit ons werkleven wegdenken. We werden overvallen door het coronavirus en dat heeft ons denken en doen op het gebied van werk-privébalans flink veranderd. Want wat bleek? Thuiswerken heeft zo zijn voordelen! In dit artikel gaan we verder in op de voor- en nadelen van hybride werken.
Voordelen hybride werken
Sommige voordelen zal je aan den lijve hebben ondervonden. Ideaal als je tussen twee vergaderingen in even een wasje kan draaien en het scheelt een hoop reistijd als je verschillende collega’s online kan spreken. Dat beleidsplan waar je al weken tegenaan hikt? Even ongestoord doorwerken zonder collega’s aan je bureau en dan is het eigenlijk zo af. Thuiswerken verhoogt dan ook de productiviteit door geconcentreerder werken en efficiënter vergaderen, je werkt thuis zelfs meer dan op kantoor en dan is ook nog eens de was al schoon!Dat we dan vervolgens even gauw een boodschap doen, is eigenlijk niet zo’n punt, zo stelt Jannes van der Velde, woordvoerder van Algemene Werkgeversvereniging Nederland (Boorsma, 2025). In Amerika zit die controle er wel meer op en moeten veel werknemers weer op kantoor komen werken. In Nederland gaan we veel meer uit van vertrouwen, zolang mensen hun werk goed doen, maakt het niet zo uit hoe en wanneer ze dat doen.
Sterker nog, de mogelijkheid om zelf je werk in te delen en te regelen zorgt juist dat werknemers zich meer betrokken voelen waardoor ze beter werk afleveren, zo vertelt Jana Hazen, tevens van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (Boorsma, 2025). Deze autonomie is zelfs goed voor de gezondheid en werknemerstevredenheid waardoor het verzuim daalt. Ook kunnen mensen met gezondheidsklachten toch thuis doorwerken zodat ze meer rust kunnen nemen en andere collega’s niet aansteken. Zolang ze daarin zichzelf niet onnodig uitdagen om te blijven werken, is deze flexibiliteit een mooie kans. Niet voor niks staat een goede werk-privébalans bij 82 procent van de Nederlanders hoog op de prioriteitenlijst voor hun huidige of toekomstige werk. Mocht je dus op zoek zijn naar nieuwe krachten, kan het waardevol zijn om hier meer over te vertellen in de vacature.
Tot slot is thuiswerken duurzamer en kost het minder geld dan kantoorwerk doordat er minder afstand overbrugt hoeft te worden en het kantoor ingericht kan worden op een lager energieverbruik en minder plekken. Dat zijn kosten die je als werkgever niet meer hoeft te maken voor hetzelfde werk.
Effect op diversiteit
Het bieden van de optie voor hybride werken is tevens een keuze waarmee je de organisatie weer aantrekkelijker maakt voor meer diversiteit. Niet voor niks is sinds corona bijvoorbeeld het aantal jonge moeders op de arbeidsmarkt toegenomen, zo meldt Mathieu Steijn onderzoeker van Vrije Universiteit in Amsterdam (2024). Thuiswerken is namelijk makkelijker te combineren met zorgtaken. Dit maakt hybride werken ook aantrekkelijker voor mantelzorgers, of mensen die mogelijk zelf door fysieke of mentale beperkingen niet dagelijks naar kantoor kunnen komen.Helaas brengt het ook een uitdaging mee op het gebied van diversiteit, omdat je als werknemer digitaal vaardig genoeg moet zijn om mee te komen. Dit kan voor oudere werknemers een probleem vormen, of voor mensen die om andere redenen niet de gelegenheid kregen om deze vaardigheid eigen te maken. Op die manier kan hybride werken ook weer mensen uitsluiten van functies, het is belangrijk dat we hier oog voor hebben nu deze nieuwe manier van werken steeds vaker de norm is.
Nadelen van hybride werken
Zo zijn er wel meer nadelen aan thuiswerken die een reden kunnen zijn om toch af te reizen naar kantoor. Zo is het persoonlijke contact met collega’s een belangrijk onderdeel van samenwerken en de daarbij horende creatieve processen zijn face-to-face toch vruchtbaarder dan via een schermpje.Daarnaast zorgt het veranderen van een werk-privébalans ook dat het zoeken is naar hoe die twee niet teveel door elkaar lopen als je thuiswerkt. Mogelijk werk je teveel en te lang omdat je geen goede grenzen stelt? Of kom je juist niet toe aan bepaalde taken omdat het gezin teveel tijd opeist als je thuis bent? Het vinden van een goede werk-privébalans kan een flinke uitdaging zijn bij hybride werken.
Daarbij bleek tijdens corona al snel dat het juist voor nieuwe collega’s extra lastig is om op afstand te werken. Je mist dan de informele momenten waarop je vertrouwd raakt met de mensen van je afdeling en de korte lijntjes die hieruit ontstaan. Het proces van onboarding verloopt een stuk moeizamer, terwijl goede onboarding een medewerker 54% productiever maakt volgens onderzoek van Aberdeen group (2011).
Niet gek dus dat we niet alleen maar thuiswerken, elkaar ontmoeten op kantoor heeft ook absoluut een meerwaarde, zeker nu het niet meer vaste prik is. Zo zien we dat juist in het flexibel werken, het zelf kunnen kiezen en organiseren, heel veel voordeel is ontstaan voor zowel werknemers als de organisatie. Een ontwikkeling als deze, hybride werken, is op zichzelf niet een vloek óf een zegen, het is hoe we er mee omgaan.
Tips voor goed hybride werken
Gelukkig zijn er een paar dingen die je kunt doen om de eerste problemen uit een hybride werkcultuur te halen.Schep duidelijkheid
Zorg voor heldere communicatie binnen het hybride team. Voor werknemers is
het belangrijk om heel helder te zijn over waar en wanneer ze werken en op
welke manier ze te bereiken zijn. Aan de andere zijde is het bij leiding geven
op afstand heel belangrijk dat managers duidelijk aangeven wat ze verwachten
van werknemers en wanneer. Houd daarbij elkaars grenzen in de gaten. Eventueel
kan er zelfs worden nagedacht over een hybride werkbeleid zodat de afspraken
helder zijn.
Momenten van contact
Zorg dat collega’s toch met elkaar in contact blijven, zowel over werk als
informele dingen en zorg daarin ook voor fysieke contactmomenten. Het is
belangrijk voor de verbondenheid en het teamgevoel om toch af en toe elkaar op
te zoeken. Check daarbij in hoe het gaat met werknemers en of het lukt met de
werk-privébalans te bewaren of dat er mogelijk iets speelt.
Houd online contact efficiënt
Online vergaderen is nu eenmaal toch iets vermoeiender dan in het echt. Dus
bezint eer ge begint. Is deze vergadering echt nodig? Is er genoeg nieuws te
melden of kan het een email zijn? Zorg vervolgens voor een heldere structuur.
Dit kan door vooraf duidelijk de agendapunten te communiceren en een
gespreksleider aan te stellen. Daarnaast zijn er regels af te spreken,
bijvoorbeeld op welke manier je laat zien dat je ook iets wil zeggen en over
het eventuele muten als je niet aan het woord bent.
Voorzie
Tot slot, thuiswerken kan zorgen voor praktische en technische uitdagingen. Zorg
ervoor dat iedere werknemer toegang heeft tot de juiste middelen thuis wanneer
het verwacht wordt dat die daar af en toe werkt. Bied budget voor het invullen
van een rustige werkplek waar iemand fijn en op een gezonde manier aan de slag
kan. Of zorg dat de collega die wel naar kantoor wil komen, vanaf daar
ingericht is op digitaal werken met collega’s die thuis blijven. Mocht iemand
digitaal niet goed meekomen, dan is het fijn om te kijken welke ondersteuning
je kan verzorgen.
Oftewel, hybride werken is een nieuwe ontwikkeling waar we vooral veel
voordelen van ervaren. Toch is het belangrijk om in de gaten te houden welke
nadelen er zijn en daar op in te spelen of te ondervangen met bovenstaande
tips. Is hybride werken bij jou al onderdeel van de bedrijfscultuur? Of is dit
iets waar je naartoe wil met de organisatie? Je kan direct aan de slag!