Hoe val ik op tijdens het solliciteren?

  • Geplaatst op: 26-03-2024

Het gross van de sollicitaties die mijn collega’s van Colourful People ontvangen, bestaan inderdaad uit een inspirerende motivatiebrief, met daarbij een keurig CV. Zeker als mensen onze eerdere blogs hebben gelezen over hoe je een sterke CV en motivatiebrief schrijft. Toch is er ook zo af en toe een sollicitatie waar ze niet omheen kunnen, ik vroeg ze waar dit aan lag en wat de tips zijn om echt op te vallen met je sollicitatie.

Filmpje

Het is misschien een drempel, de filmpjes die mijn collega’s krijgen zijn vaak op één hand te tellen, maar de kandidaten die het aandurven worden eigenlijk altijd uitgenodigd. Een filmpje is namelijk een stuk minder droog en geeft direct een heel persoonlijk beeld van iemand, letterlijk. Een aantal voorwaarden spreken voor zich, zorg dat het beeld, geluid, positie en licht van goede kwaliteit zijn. Zorg ook dat je er zelf verzorgd uit ziet, net als je omgeving en let op je houding. Wat dat betreft is een filmpje maken ook heel moeilijk en kennen we helaas ook voorbeelden waarbij de uiteindelijke aangenomen sollicitant bijna op de belabberde kwaliteit van het filmpje was afgewezen. Je wil uiteraard niet opvallen in negatieve zin.

Vertel het belangrijkste in de eerste seconden en zorg dat de totale video niet meer dan anderhalve minuut duurt. Het mag echt een pitch zijn die jouw enthousiasme voor deze functie onderstreept. Het kost zeker wat extra werk, maar dat laat ook direct zien hoe graag je deze functie wil hebben. Zo bevatte de leukste sollicitatie bij Colourful People een filmpje waarbij de sollicitante in beeld bracht hoe ze al naar haar nieuwe werk fietste. Een ander voorbeeld dat in de smaak viel was iemand die opende met een stukje zelf gespeelde piano wat zorgde voor een ‘wauw’-effect als intro.

Denk eventueel ook weer buiten dit nieuwe kader waarbinnen het ‘ook een filmpje mag zijn.’ Waarom geen podcast? Wat is er beter dan dat iemand echt even moet gaan zitten om volledig en alleen gericht te zijn op jouw verhaal, ogen dicht en luisteren maar. Ook hier, houd het kort en krachtig, vertel in maximaal twee minuten waarom jij de ideale kandidaat bent.

Website

Misschien zijn een brief, cv en zelfs dat filmpje, gewoon te beperkt om jezelf volledig te profileren. Wat dacht je van een persoonlijke website waar je wel alle vrijheid hebt? Voeg een portofolio toe, referenties van collega’s en toon je kennis in blogs. Vervolgens hoef je nog slechts de link naar jouw website te verwerken in je social media profielen, visitekaartjes en de sollicitaties die je stuurt. Jouw website fungeert dan als de landingspage van het merk ‘jij’.

Sluit aan bij de organisatie

Een dikke envelop op je bureau, wat zit er in? Een bom van een sollicitatie! Verdiep je in wat het bedrijf doet en solliciteer met een origineel idee dat aansluit bij je functie. Solliciteer je als redacteur? Ontwerp een magazine over jezelf. Of herschrijf een bieretiket, als je aan de slag wil met de marketing van je favoriete biermerk. Op internet zijn tal van voorbeelden te vinden van mensen die echt even buiten de kaders dachten en zo een nieuwe functie binnen sleepten.

Bellen

Een andere manier om op te vallen en goed aan te sluiten bij een organisatie, is om toch even voor je sollicitatie te bellen en een paar sterke vragen te stellen. Je laat interesse zien en een recruiter of potentiële werkgever heeft gelijk al even je stem gehoord en dus een iets persoonlijker beeld bij wie jij bent. Sterker nog vaak gaat de recruiter gelijk ook even kijken op LinkedIn met wie die nu eigenlijk gesproken heeft. Goede vragen gaan bijvoorbeeld over wat er speelt in de organisatie en wat er voor jouw beoogde functie als eerste op de agenda staat. In je brief kun je vervolgens aansluiten op wat er speelt en je weet direct zelf beter of je überhaupt wel voor deze functie wil solliciteren.

Diversiteit

Steeds vaker zien we dat organisaties sollicitanten aanmoedigen om op een creatieve manier te solliciteren, met name het filmpje komt steeds vaker naar voren als optie waartoe ze je willen aanmoedigen. Dit is een mooie ontwikkeling en een opmaat voor een nog meer inclusieve vorm van solliciteren. Het schrijven van een brief is namelijk niet voor iedereen even makkelijk en het is ook lang niet altijd even representatief voor de functie waarop wordt gesolliciteerd. De ICT’er weet misschien niet eens waar te beginnen, zij laat zien wat ze waard is door code te schrijven. Daarentegen een salesmanager die overtuigend schrijft, maar in gesprek met een mond vol tanden zit? Daar heeft niemand wat aan.

Let wel op, hoe creatief je ook bent, veel organisaties zitten nog wel in een bepaald sollicitatiestramien. Uiteindelijk moeten ze alle sollicitaties vergelijken en daarom is het goed alsnog ook die motivatiebrief en CV in te leveren. Deze tips zijn vooral om net even dat stapje extra te zetten wanneer dit past bij de organisatie waar je voor solliciteert.

Solliciteer op een manier die het beste jouw talent en geschiktheid voor een functie laat zien en wees niet bang om op te vallen door jouw originaliteit. Wil jij echt die droombaan binnen halen? Ga er dan voor!

Met input van Monique Spaansen en Rene Burgler